:: Mr & Mrs Ee ::

Monday, September 7, 2009

Meriah Merier!

Kali ni kami berbuka bersama nenek dan 4 keluarga lain...dans etiap keluarga diberikan Menu2 yg perlu dibawa. (bukan ape, penah sekali ada 2 menu yg sama) tu yg kene bg tau nk bwk ape. Di sbbkan aku sgt lupa mengambil gmbar, so aku listkan makanan & minuman ape yg ada mlm td keh.

Pak Tam n Co.
- Air Soda Gumbira
- Kueh: karipap & pisang bogel
- Karemal, buah kabung, bubur kacang

Mak Teh n Co.
- Mee KAri
- Nasi Goreng

Cik Nah n Co.
- Jus Mangga
- Spaggeti bolognese

Alyn n Co.
- Murtabak singapore
- Roti Puri
- Sambal tumis ikan bilis
- Kari daging tetel
- Tapai pulut (sedap giler oke!)

Meh aku share story pasal Puri... aku dpt resepi dr makcik aku. So, Jumaat tu mak aku uli la PURI ni. (MAK AKU OKEH!!)... then hari buka pose together2 tu, dpt sambutan okeh! peloh aku menggoreng PURI ni. sedap okehhhh... lebihan tepung tu semua mintak sorang sikit.. hambik! hambik! korang nak? kat bawah ni aku bg resepinyer okeh!



Bahan-bahan ROTI PURI (lebih kurang 30+ keping)
- 1/2 kilo tepung gandum
- 1 sudu makan majerin/planta
- Air panas
- garam secukup rasa

Caranya:
1. Tepung dan majerin diramas hingga rata
2. dah rata, masukkan air panas + garam (digaul terlebih dulu) ke dalam adunan tepung td.
3. uli sampai jadik doh (cam buat karipap tu)
4. rehat kan
5. Bulat2kan kecil2 speti kuih onde2
6. canaikan doh hingga nipis senipisnya
7. goreng di api yg panas hingga kekuningan. lebih lama akan jadik rangup

Puri leh dimakan dgn kuah kari, asam peda or sambal tumis. dan jugers ENAK DIMAKAN BEGITU SAJA! kalau anak korang suka roti canai... ni boleh gak korang sediakan untuk anak korang. sedap!

sekian... dr Chef Diva (^-^). Selamat Mencoba!

Nota: adunan yg berlebihan boleh disimpan di dlm freezer.

No comments: