:: Mr & Mrs Ee ::

Friday, February 3, 2012

Vietnam: Day 3

Dah hari ke 3! Pehh... lolah acik nak menstory mory walau pon engkau org tidak la kesah dgn aku punya story pon. what ever, layannnnnnss

Malam tadi punya la lena sbb kepenatan malam tu. Hahahahha… pagi ni kene makan kenyang2. Eh tak juger, kami bwk bekalan mknn kot2 lapaq lam bas. Maklom la nak ke Sungai Mekong. Sure teringat masa sekolah menengah ada belajar pasal Sungai Mekong kan? Teruja weh!
Menghayati pemandangan (mengantuk sebenarnye)
semua tekun dengar Si Malik menerangkan sesuatu perkara
Perjalanan dari HCM adalah 2 jam setengah! Sebenarnya takde la jauh sgt kot, sbb lalu highway Cuma perjalan hari tu sesak sikit sbb penduduk Bandar dah mula balik ke kampong halaman. Tu pasal sesak and had kenderaan kat highway adalah 60km/per hour. Tapi tak la semua jalan, bila dah jauh sikit dah leh speed.
Gigih nak balik kampung. cian naik motor ramai2!
Sepanjang perjalanan ni kita lalu kawasan bendang. Sejuk je and cantik pemandangan sepanjang perjalanan ni... Kat bendang ni korang leh tgk ada kubur kan? Kat sini mana2 penduduk yg ada tanah diorang akan tanam mayat kat bendang dan mempercayai yg roh kaum keluarga yg telah pergi akan menjaga diorang. Manakala yg duduk rumah flat or takde tanah, mayat akan di bakar dan abu akan di simpan. (opss tatau simpan mana ahhh). Ok lepas amik gambar, maka aku pun bedebum tidur kat kerusi belakang. Hahahah heaven!

Kubur di tgh bendang

Dalam projek pembinaan. salah satu tumpuan perlancongan masa depan!


My Tho (Sungai Mekong)

Hahahah tau2 dah sampai Jetty! So terus la naik boat. Kelas ko boat ni, kita nak selusuri Sungai Mekong ni ye. So enjoy la permandangan di sini. Kat sini dari jeti ke boat ko kene adventure sket. Dari Jetty kene lompat terus ke boat! Perghhhhhhhh… gigil2 lutut aku!!

Kumpulan Kami! Pak Teh sila duduk. kang senget boat!

Jetty Mekong


Artis dan para peminat bermesra! wakakakak
Aku plak ada insiden kelakar nak citer kat u olss! Masa dah seberang nak turun je kawasan perkampungan tepi nun, aku bleh plak kene panic attack. Masa first dari jetty nak naik boat aku dah gigil2 kaki. Then for 2nd time bila dah redah Sungai Mekong , nak kene meniti lagi kat hujung boat nak naik jetty kat kwsn kampong tu. So aku panic. Kaki dah gigil2! Rase nak pitam yuolssss! Tp aku berusaha gak laaa meniti kt kepala boat tu. Sampai hamper ke jetty, ada seorang mamat Vietnam ni hulur tangan nak tarik aku dari boat. And aku notice tangan kiri dia KUDUNG. Di sebabkan aku panic sgt, aku terus tarik tangan kiri dia yg kudung tu. Actually aku tak sampai hati nak tarik tgn dia, tp sbb aku panic, kaki menggeletar and kepala pening rase nak pitam mmg aku tarik je tgn dia.


DIVA SUNGAI MEKONG!
Sampai kt darat dia follow and tepuk belakang aku bg tau dia terperanjat! Wakakakak… rombongan aku dah ketawakan aku. Tapi mmg aku cemas giler! Mau tak cemas, dah la titi dia halus je kot ko jatuh lam Sungai Mekong?!! Giler. Tapi ada laaa yg bahan aku ckp “ko takut jerit2 sbb betul2 takut ke or ko jerit terkejut ketakutan sbb PEGANG TANGAN ORG KUDUNG TU?”. Choiii ahhhhh!! Tapi mmg tak leh lupa la insiden tu. Aku tergelak2 bila ingat!!
PROSES PEMBIKINAN CANDY
Manual beb! gigih ahkak ni! jgn rambut masuk dlm adunan udah la yer
manual packaging! sian derang ni demi mencarik duit!

Dah sampai sini, leh tgk cara diorang wat candy kelapa. Dpt ler rase sket tp aku tak beli pun candy tu. Lepas tu sini ada jual2 mcm2 la. Kalo korang nak beli, sini tempat murah jugak. Kalau cam jenis kulit leh la beli dalam USD 7 @ RM21. Puas ati. Tapi sini mmg best tawar menawar sbb mmg murah compare dgn tempat lain.

Then kedepan lagi, duduk kat satu pondok ni. Kita akan di jamu dgn 5 jenis buah-buahan like nenas, jambu air madu, limau bali, nangka and epal susu. And air teh o pandan.
Sambil menikmati (eh skemanye ayat!) persembahan dari awek2 ni. At the end of the song diorang nyanyi lagu “Si Jantung Hati”. bangga weh! nyanyi lagu bahasa melayu. suara pompuan2 ni giler nyaringgggg!
amik kesempatan dak bujang2 ni! hahahhaha
amboiii Pak Long pun sama je naik dgn anak bujang nyerrrr
Diva yang kepenatan keneversan!
Lepas rehat2 leh lagi sambung shopping2 kat sini then kita kita naik sampan plak. Nak ke pondok sampan ni kita kene lalu denai yg di sediakan. Kiri kanan pokok2 buah-buahan.
Diva dalam dusun, heading to water taxi aka sampan!

kasik can la ibu Esya interframe lam blog mummy!

Ha…. Ada beran? Time ni aku kene panic attack sekali lagi. siap kene bahan. Gigil okeh, tangga curam. Masa nak naik sampan ni aku campak je handbeg lam sampan then aku menyangkung perlahan2 turun ke sampan. Semua gelakkan aku. Eh lantak laaa.. janji mak menten Diva Sungai Mekong!

Diva sgt dalam sampan. kau mampoooo??
Masa naik sampan ni syiok je. Ye la.. aku pun tak expect akan merasa naik sampan. Masa kt sampan aku relex and enjoy je posing2 tetap menten! Naik sampan ni dalam 10-15 minit gak. Masa turun kene kasik tips la dalam 20,000 dong untuk 4 org.

Aiyohhh kat sini kan ko kene lasak sket. Tak yah nak pakai dress2, pakai jeans je gitew. Sampan dah anta sampai jetti, ko kene panjat plak tebing tu. Pak Ngah aku dah get ready nak tarik aku, tp aku refused! Campak handbeg and merankak naik kat jetty. Cam haper jer! Lantak la janji aku selesa. Dah naik situ kene panjat naik boat balik. Ok mmg giler trip ni!
Elok je aku dah dalam tu, tour guide plak ckp.. kene keluar balik sbb nak g BEE FARM! Fppfpttt!! Lahhhhhhhhhhhhhhhh!!! … time2 tu plak boat tu beroleng2 menjauh dari jetty. This time misi menyelamatkan aku terpaksa di jalankan. Nasib la Kak Tie pinjamkan laki dia mase aku nak lompat dari boat! Eh siotlah!! Majal aku okeh!
 Dari jetty aku paut bahu kat Kak Tie sbb kaki aku still menggeletar rase nak pitam... Sian ko Kak Tie jadi skuad misi menyelamat! Sampai Bee Farm di hidangkan teh o + madu + bee polen. kerepek sket and of coz la produk madu diorang. aku tak beli pon.

Si Malik ni suh aku cucuk jari kat sarang lebah! Geleman but dapat la merase madu asli.. nyummmm nyummmm! Time ni si Malik tanya aku nape aku takut. tp TQ Malik sbb u ckp umur ai 26 - 27 thn! "Cam On" in vietnam TERIMA KASIH!

Dah hilang penat, naik balik boat. Tapi kali ni ok je, maklum la ramai skuad menyelamat! Naik je boat Malik kasik air kelapaaaa! Pehhhhh heaven panas2 minum air kelapa! Sampai je Jetty, sekali lagi skuad penyelamat kene menyelamatkan Diva Sungai Mekong!

Bubye Sungai Mekong /My Tho!
Kat sini aku tak beli apa2, tp aku perasan mmg murah. Kazen aku beli tshirt yg sama kat Benh Than Market tu jauh lebih murah! Kat sini Cuma 40,000 dong (RM6.40) je, kat market 100,000 dong (RM16.00). so kalo korang ada g sini leh la beli kat sini je!
OTW balik, pagi tu aku tapau roti keras ni. dalam perjalanan balik sapu ngan tuna pedas. punya la sedap aku rase time tu.. sebab lapar kot!
Balik dari sg Mekong ni semua dah terbungkang lam bas. Tapi aku relek je sbb dpt special baring terus kat kerusi belakang. Heaven mak nyah! Maklom la perjalanan 2 jam+ harus la qada’ tidur! Sedar2 dah sampai city. Terus g lunch kat Kedai Four Season tuh. Kedai ni mmg best la makan.

Hari ni makan tomyammm! Lepas makan, ke MAsjid. Tapi masjid ni kene berjalan kedalam kwsan penempatan org2 islam situ.. Lepas tu kami ke area2 mall. Sepatutnya ada 4 mall leh kami terjah, tp di sbbkan malam tu tak silap aku diorang dah start cuti so mall tu tutup. Dapat la pergi 1 mall ni je, tak ingat apa nama. Sempat la beli beg kat situ sbb beg spare aku zipnya dah rosak. Nasib dpt beg canvas jenis tarik RM45 @ 280,000 dong. Legaaa sgt ati aku!

Serius sa kat sini aku mmg dah penat. Stok berrjalan  tolak2 kaki je. Dari sini jalan kaki ke Benh Than Market lagi. Ala.. mmg sini je la yg murah. Kat sini aku tak beli apa pun. Malik kasik 45 minit je. Malas nak pusing, tp pusing jugak tanpa beli apa2. Lepas tu jalan kaki lagi g dinner kat VN HALAL for dinner, Serius aku dah tak lalu makan. Aku ratah sayur je. Sudahnya balik KL ni pun hari2 aku makan nasi ngan sayur je. Lepas makan terus balik hotel. Mandi2 kebabommmmm.
 
* Dah hari ujung2 malas eh nak buh gambar! kahhhh... sbb dah melekit2 rimas nak posing. pehtu asik ulang2 pergi Benh Than Market je pon.


No comments: