:: Mr & Mrs Ee ::

Monday, July 14, 2014

Rona Roni Makaroni

As salam

Bulan puasa ni asek citer masak je kan? Tahun ni pulak aku berpuasa sebagai suri rumah sepenuh masa. Tapi tadek la aku hari hari nak masak. Kadang aku sihat memang aku masak lauk yang simple2 je la... kalo tak sihat masak nasik pon tak mau!

Aritu kemas kabinet dapur nampak ada makaroni gemuk gemuk. Kat rumah ni memang suka makan makaroni gemuk sebab rase puas sket. Pagi tu pikir nak masak apa.. congak2 bahan.. okey sume ade. Jom lah goreng makaroni. Ringkas pon ringkas. Laki aku buka memang makan nasi. Aku masak sebab fikir nak pulangkan pinggan nenek aku aritu.


Resepi Makaroni Goreng

Bahan2:

Makaroni 1 mug - tambah 1 sk garam & sesudu minyak, rebus hingga empuk & toskan

4 biji cili merah *di kisar*
2 ulas bawang putih *di kisar*
2 ulas bawang merah *di kisar*

1/2 batang Carrot - sagat kasar
1 keping daging kisar
3 biji Cendawan butang - hiris kasar
1 sudu sos tiram
Garam & perisa secukup rasa
Daun sup

Cara penyediaan:
- Tumiskan bahan kisar hingga garing
- Masukkan daging kisar dan tunggu hingga empuk
- Masukkan carrot & cendawan butang. 
- Masukkan sos tiram, garan & perasa. Tambah air jika perlu
- Goreng makaroni sehingga masak.
- Tabur daun sup & gaul rata

Puas hati dapat makan makaroni goreng citarasa sendiri. Nikmat sangat! poyos je ayat kann? Esoknya tengok ada balance semangkuk kecik. Nak buang sayang. Tengok kat fridge ada bahan lain. Jom laa kita alter makanan ni dari membazir.

Gigih nak tunjuk loyang!

Baked Makaroni
Makaroni balance semalam, pecahkan telur sebijik, chicken loaf sekeping (toast 10minit) & kemudian potong ikut suka - Gaulkan semua

Sekeping cheese koyakkan, Mayonis, Cili Sos & daun sup pon tabur ikut suka

Bakar 200'c 15-20minit

Siap!
Makan panas panas.. eh tersedap plak! #perasan . 
Jangan bazir makanan ye kawan2. 

Bubye!

No comments: