:: Mr & Mrs Ee ::

Monday, July 21, 2014

Roti Boyan @ Bawean

Salam semua

Eceh.. otomatis belog di bulan Ramadan jadi blog masak memasak. Tapi aku suka je.. sebab dengan cara ni in future lupa resepi.. haaa kebek balik belog ni je. Refer untuk diri sendiri..
Menu berbuka hari Sabtu. Nasi Lemak & Roti Boyan

Punyalahhhh teringin nak nasi lemak. Kat Param area umah aku taderk jual. Sakit hati kita tawww. Nak masak sendiri memang tak reti. Jenuh google and tanya kawan. Bukan ape... aku ni sepanjang umur 32 tahun ni memang tak pernah masak nasi selain dari nasi goreng & nasi harian. Mak pulak memang sangat lemah sekarang. Pepandai aku la..

So... How was my first Nasi Lemak? 

Sambal tu sukses! yeayyyy tapi pedas aku rase cili kering yang jenis pedas tu kot. Siap kacang & ikan bilis yang rangup! Telur rebus tu lembut je.. cantik elok bila di kupaass... (lempang nakkkk??). Timun besor sket sebab tu laki aku beli. haha.. aoe ke poyo sangat aku citer ni?!!

Nasi Lemak???

Aku paling gabra bab nasi. Sebab tak pandai nak agak santan & lemak masin tu. So plannye guna santan kotak. Tapi aritu blogger ada promote Santan Serbuk Pandan brand M&S ni... so mari coba! 


Kemain LEMAK nasi aku! hahaha.. nasi 1 pot sentengah je. Aku buh semua serbuk santan ni. betul betul lemak. yang penting memang rasa NASI LEMAK sebab ada bau pandan. Aku rase next time kene bancuh separuh je laa.. sebab makan bertiga je pun. Apepun keseluruhan SUKSES! Nasi lemak aku lengkap & tidak "telanjang". Opsss!

ROTI BOYAN @ BAWEAN

Roti ni asalnye kalau tak silap dari Singapore. Aku tak berapa pasti tapi arwah nenek and one of my nenek sedara masih buat roti ni. Roti ni favorite arwah abah aku. Dulu2 masa arwah abah ada nenek sedara aku ni tiap kali visit kitorang or kitorang pegi rumah dia mesti dia buat untuk abah. Selalu limited sangat roti ni. Ye laa kuderat orang lama mana larat nak uli banyak kan. Aku plak since dah duduk rumah.. takde keje dok google la kot ada makanan yang aku teringin nak makan.

Nak RESEPI ROTI BOYAN? Nahhh cuba lah! 


Refer gambar bawah ni. Lipat macam apam balik ni. Senang tak kotor tangan sebab ada lapik plastik roti ni. Macam buat karipap jugak. tapi tak payh nak kelim2 ye. Cantum ajer.

Dah siap bubuh inti, boleh frozen kan buat stok. Kalau nak goreng.. aku simpan kejab dalam freezer sebab pastry roti prata ni cepat lembik susah nak tanggalkan dari plastik. Kalau baru kuar freezer senang je tanggalkan plastik dia. So goreng la dengan sedikit minyak.

Sebenarnya ada je resepi bahan roti asal dia. Aku malas.. so nak cepat kita pakai yang segera je la.. Makan dengan sambal tumis ikan bilis. So yummylicious. Tapi aku suka makan macam tu sahaja! 

Hero of the day! Komen laki & Adik aku.. 

"Double Thumbs Up"!!

Ketuk - ketuk Ramadhonnnn... Alhamdulillahhh ;))

2 comments:

Fyda Adim said...

dah lama x makan roti bawean...alyn org bawean ke?mak sy mmg buat sbb kita org org bawean gak...:D

Alyn Aellynn said...

Arwah nenek.org baweaan.. hehhe sedapkan roti ni.