:: Mr & Mrs Ee ::

Tuesday, July 8, 2014

Happy Birthday MOM!

Salam Ramadhan

Hari ni birthday my mum yang ke 56 tahun. Happy birthday Mak. InsyaALlah Sabtu ni kita buat makan2 skit ye.

Mother & Dotter

Gambar ni betul2 sebelum mak sakit balik. Mak sekarang memang betul betul tak sihat. Kesian sangat kat dia. Ramadan kali ni ujian sekali lagi untuk kami sekeluarga. Terima Kasih ya Allah, berikan ujian ini untuk kami. Besar rahmatnya atas dugaan yang sedang kau berikan. 

Lama aku tak kongsi cerita pasal mak kan? Aku sangat2 serabut, tak tau nak mula macam mana. Keadaan aku sekarang pun belum pulih sepenuhnya dan mak pulak di uji dengan kesihatan dia. Ye.. kanser mak is getting worse. Sebagai anak aku berusaha untuk mencari supplements yang sesuai untuk dia. Hiba hati tak tau nak cakap macam mana tapi aku percaya ada hikmah senalik ujian ini.


Keadaan ,mak 3 minggu lepas. Actually mak buat kimo lagi untuk new cycle. Kali ni ubat kimo yang diberikan ubat baru. Kira mak orang pertama pakai. Mak warded hari Rabu and kene stay untuk 3-4 hari kat wad. Masa nak kimo ni keadaan mak memang tak berapa sihat. So faham je la bila badan tak sihat and tambah pulak ubat kimo, maka bertambah tambah la lagi kesakitan yang dia tanggung.

Hari ke 4, Sabtu malam tu dah boleh discharge. Petang masa aku call nurse cakap dengan aku.

"mak awak ni memang pelupa ke? Dia cakap macam berulang ulang."

Aku macam pelik la kan? Hmmm tak pe lah.. aku ckp kul 8:30 mlm aku dtg amik. Malam tu aku tunggu kat kereta, hubby ngan adik yg bongsu je naik amik mak. Dekat 1/2 jam tunggu.. aih.. pesal lama sangat nih? Then laki aku call suruh naik. 

Masa aku dah kat wad tu macam ni la keadaan dia. Masa kat wad ni nurse tak bagi mak balik sebab keadaan mak tak stabil. Tiba tiba je jadi macam tu lepas abis kimo. Tangan mak kiri kanan bengkak. Cakap pun meracau racau... this time memang fikir bukan bukan dah. Aku call family lain. Semua datang malam tu jugak tengok mak. Dekat pukul 2 pagi jugak la aku baru balik. Keadaan aku tak mengizinkan untuk jaga mak. Nasiblah nurse bagi kelonggaran untuk adik aku yang lelaki tu jaga.

Mak jadi macam ni sebab kesan ubat kimo tu. And bacaan gula dia sangat tinggi malam tu. So malam tu nurse pantau setiap 1 jam. Esoknya mak dah stabil sikit tapi percakapan dia kadang2 ke laut. Lepas stay beberapa hari mak dah boleh balik tapi keadaan mak sangat sangat lemah. Bangun dan berjalan pon dia tak berdaya.

Itulah serba sedikit kisah mak yang dapat aku share. Bersangka baik dengan Allah. Dia tidak menguji hambanya yang di luar kemampuan kita. Rabu lepas mal patutnya kene kimo lagi tapi mak mintak tangguh sampai dia betul2 sihat semula. And doctor pon setuju untuk cutikan kimo buat semenyatara waktu ni.


Mak, Selamat Hari Lahir... Semoga mak terus kuat untuk berjuang melawan kanser. Mak lah kekuatan kami sekeliarga. Mak terbaik untuk kami semua. Moga Allah panjangkan usia Mak, meringankan kesakitan yang Mak lalui dan permudahkan ujian yang sedang kami lalui. Selagi ada hayat insyaallah kakak akan sentiasa jaga mak macam mana Mak jaga kakak selama ini.

"Sekaya mana pun kita di dunia Ini... apa yang kita nak mungkin kita boleh perolehi. Tapi kita kena ingat IBU & AYAH memang tiada galang gantinya di muka bumi ini. Jika tiada lagi jasad mereka di depan mata kita, betapa tidak berpenghujungnya kerinduan kita pada mereka"

Al-fatihah untuk Abah.




No comments: