:: Mr & Mrs Ee ::

Friday, March 25, 2011

Caramel Jariku Lecur

Salam pagi Jumaat!

Saje je la nak share resepi caramel ni. bulan puasa aku suka sgt caramel yg jual kat param Melawati. sepotong RM3, mesti la beli 2 kan? dah RM6. One day g tgk blog Jue, dia buh resepi ni. aku tgk cam senang je. aku balik terus la cuba, tp aku wat half adunan je. for first time jadik! . mmg senang giler and sedap plak tu! Mase gathering aritu dok fikir2 nk bawak dessert ape, teringat caramel ni.

So for gathering ni adalah FIRST TIME aku buat 1 adunan. and first time aku buat gula caramel tu. tu pasal aku kasik ini resepi punya nama CARAMEL JARI HANGUS. kahhhh.. malam tu dah blend adunan, then buat sendiri la gula caramel tu. selalu mak aku buatkan. tetibe malam tu semua nak buat sendiri.... sbb kan first time aku cuak2 la takut terhangus kang pahit plak gula caramel tu.

Gabra la bila bau cam hangit aku pon cecah jari dalam non stick pan tu . dah la cucuh jari lam tu.. siap letak kat bibir. perghhhhhhhhhhhhhhhhhh!!! nasib mulut kene sipi, tp jari mak berdenyut nokkk! terus cepat2 tuang lam bekas and onkan steamer. set 45 minit, terus rendam jari lam air batu then buh colgate. tertidur aku dalam kesakitan. Bijakkan?

Esok tu bergathering la aku ngan jari terangkat! nasib la caramel ni kawan2 suka.. so aku pon suka la nak tepek sini. mana tau esok lusa aku lupa resepi ni, leh la refer balik.


Bahan2:
1 tin susu cair
6 sudu gula
2 sudu kastard
6 biji telur
Secubit garam
2 st vanilla essen
[blend semua di atas]

Caramel (gula hangus)
2 senduk gula
- Masak atas api sederharna sehingga keperangan

Cara:

Tuang Caramel dlm bekas/ Loyang. Then tuang adunan yg telah di blend ke atas caramel tu.
Kukus 45 minit

Selamat mencubaaaa
Notes: Tahniah pada Jue Sekeluarga yg selamat menerima kehadiran Baby Boy pagi semalam.

No comments: