:: Mr & Mrs Ee ::

Wednesday, January 25, 2012

Vietnam: Day 1

Salam semua…

Selamat Tahun Baru Cina!

Hari ni bos masuk lambat, tayar dia bocor, carik mekanik kedai cina tutup… so amik kesempatan tuk update trip “tetibe” aku ke Vietnam. Few months aku dok ckp nak g Guilin, china for musim sejuk at the end within 24 hrs aku dah sampai Vietnam! Alhamdulillah… kes kene kencing ngan travel agent yg dulu tu nanti aku citer lepas settle aku story mory trip to Vietnam ni eh!

Breakfast sama ibunda!
Trip ni la yg paling best aku rase antara trip2 yg lain. Sbb lain dari yang lain. Tak sempat nok nak kebek2 blog nak study kat mana brg murah, currency exchange brp and so on. Trip redah kata nye. Yang best malam tu aku packing2 sampai tak leh tidur. Sejam je aku tidur malam tu and kul 5.30pagi dah g KL Sentral amik bas dari sana. Sampai je trus check in. ada wakil Travel agency yg dah tunggu situ.
Flight kul 9.10am and sampai kat Ho Chi Minh kul 10.05am (waktu Vietnam).
Waktu Vietnam lewat 1 jam dari kita. 

Lama tak naik flight! yeayyyyy!!
Hello Vietnam!
Hi Ho Chi Minh!
Sampai2 je punyaaaaaaa lah ramai org! giler semak!!
Sampai2 dah ada wakil dari Vietnam. Ok sgt sbb ada Tour Guide yg follow!
Happy bersejukan!

Mr Malik - tourguide from HCM
Sepanjang perjalanan, byk giler org jual bunga! Rase cam g Cameron Hignlands pun ader.

Bandar Motorsikal!
Laluan yg mencabar! phewwwww
So apa2 kita makan dulu! Kita makan kat KEDAI SHAMSUDIN. Menu for lunch adalah Vietnamese Beef Noodle. Hadoiiiii tak kenyang okeh! Tapi balun je la.. aku tak lalu sbb byk nau tougeh!
Aku rase noodle ni kat Secret Recipe lagi best.


Lepas makan kita ke satu market BINH THAY. Sini sesak sgt sbb diorang jual barang mmg murah, tp wholesale lahhh.. tp aku dpt la grab topi NIKE USD2. Yang lain2 tak shopping sgt, sbb pack sgt sbb aku tak paham tajuk pasar kat sini. Mcm arked kat chow kit ajer! Tapi aku rase ni pasar borong, sbb diorang tak jual satu-satu. kene beli byk2 gitew.
 
So proceed to check in hotel! HUANG PHU GIA HOTEL. 3 star je hotel ni.
Dapat check in hotel, mandi2 kebabommmm ketiduran adalah syorgaaaaa!!
Aku plak leh lupa mintak password wifi. Tu yg tidur je.

Bilik triple sharing!
selesa je katil dia!

Ada bathtub! pancuran  air yg hebat!
Kul 6.30ptg turun sbb nak g dinner.
Anak Manja Emak!
Malam ni kita dinner kat VN HALAL. Semua kelaparan sbb siang makan noodle je, malam ni kita makan nasi! Yeay! Dun worry sbb kami mmg amik full pakej, makan je la..
Ayam masak serai! sedap!
Telor masin
Kari Ikan
alhamdulillah.. kenyangggggg

Lepas makan kami lepak2 kat satu ekspo seberang kedai makan ni. Jual bunga, bonsai, cystal camtu la… sbb nak menanti kan BENH THAN market bukak kul 7.30pm.
Gadis dan bungeeee
me and mum

cantek kan orked ni?
Dah penat lepak baru ke BENH THAN market. Kedai ni kat tepi2 jalan je.
Ala2 downtown tu, tapi sini la tempat paling heaven!
pilih-pilih! macam2 ada!
Baju kurung siap sepasang bersulam bermanik RM60 aje! Sini leh dpt brg2 souvenirs murah2! So korang kene pandai bargain, tapi aku kedai first dah kene kencing! 1 paket tu patutnya 150,000 dong je… tapi aku terkena 450,000 dong! So sila la belajar currency siap2.
Nanti aku kasik tips camne nak shopping kt sini!
Ingat kat market ni tak best, kami mintak sejam je. Sekali baru 3 gerai dah abis waktu. Sebelum balik lepak minum air kelapa ni. Heaven giler. Dah la kepanasan, dpt minum air kelapa fresh mmg heaven!

air Kelapa yg fresh. RM2.50saje! nyamannnnn
Di sebabkan dah malam, and hotel tak la jauh sgt dr market. Beh kurang 15 minit ajer. 15 MINIT AJER! Pfpfpttt!! Bas pon dah balik. Penat wei menapak dari market g hotel. Part paling mencabar kat sini ialah melintas!! Kat Bandar Ho Chi Minh ni kan terkenal dgn kenderaan MOTORSIKAL. So caranya… bila melintas, kita kene berjalan satu group and sambil melintas semua kene angkat tangan! Perghhh mcm kumpulan hip hop wa ckp lu!! Ekekekekek…

Angkat tangan! nak melintasss! lintas beramai2
Sampai je hotel, terus mintak password wifi and sambung bermanja2
berwhatsapp sama suami. Auchhhh windu you bee!

3 comments:

Pretty Ryna said...

bestnyer alin gi jalan2 vietnam....ambik pakej travel agensi mana ek..leh share tak?..hehehe

@lfidah @dim said...

bestnya dapat gi jejalan ke vietnam..

Unknown said...

aku pon baru dpt souvenir vietnam frm pasar ni ekekeke...ade rezeki nanti nak pegi all ladies..good info!