:: Mr & Mrs Ee ::

Thursday, October 14, 2010

Sambal Jerrrrrrrrrrrr

Tu diaa....lepas kawen terus soka mkn lauk ni. padahal dulu hengennn. skrg mau gila carik mende ni kat pasar. Aku start mkn mende ni makcik ku yg ajar. dia ckp jering ni rase cam kentang. so 1 hri tu mak masak kan tuk laki aku. tp lepas da rebus, aku amik 2-3 keping n goreng. nk try betul ke makcik aku ckp cm kentang. perghh... mmg cm kentang, tp pahit2 sket and ada bau sket, leh telan la.. mak aku masakkan SAMBAL JERING CILI API MELETOP. mgg giler kentang nyer taste lahhh.. terus aku laki bini giler mkn menda ni. hahahahah.. Laki aku kalo mkn lauk ni sesado leh 3 pinggan! aku pon dah terror msk sambl ni. hehehehe... aku tepek resepi eh. bahan sambal ni kalo buat nasik goreng pon sedapppp!

Jering tua (direbus hingga empuk)
Ikan bilis di goreng garing.
===
* Segengam cili padi
* Setengah ulas bawang besar
* 3 biji cili merah
* 1 inci belacan
(Bahan * - di kisar)
===
2 kpg asam keping
1 sk garam
1 sb gula,
===
Cara memasak:
1. Tumis bahan kisar hingga garing
2. Masukkan sedikut air & asam keping
3. Dah hampir kering masukkan garam & gula
4. Dah masak. Sejukkan.
5. Masukkan jering & ikan bilis. Gaul rata.
===
Tips:
Ada org kata jering ni busukkan? Mak aku selalunye lepas beli jering ni dia belah 2 dan di rendam bbp hari, Selalu2 tukar air tu. Then rebus hngga empuk. toskn dan tumbuk jering tu. Gerenti jering ni x de or kurang bau menyengat. Selamat mencobaaa...

4 comments:

Lyana said...

waaaaaaaaaaaa..............bagus r tips ko alyn..

nampak cam menyelerakan sungguh sambal nieh....

Aellynn Darlene said...

mmg sedap wehh.. kalo masak jering ni aku laki bini je balun.. sungguh membuka selera. laki aku kalo hari2 lauk ni pon x pe kata dia..

eLYies said...

marvelous besen...nanti ader ikan bilis aku nak try masak!

nome said...

aku mmg soker mkn jering sambal ikan bilis nih..tp aku masak main campak2 jer...harus ku coba resipi mantop ko nih..terliur seh...