:: Mr & Mrs Ee ::

Tuesday, December 21, 2010

Jgn dengki, syukuri dgn rezeki yg kita ada

Omongan kosong petang2 camni. Saje teringat kisah seorang kawan yg x berapa rapat tp tetap nk declare kawan ngan aku. Eh, kejab… aku penah 1 bilik ngan dia mase kat hostel Cempaka, UitM Shah Alam.

Alam cyber ni senang je kan nk jumpa balik kawan2 lama kita. Sebelum aktif FB, aku ada YM je la.. then jinak2 Frienster. So dpt la contact kawan2 zaman UiTM gak. Selain dr tu aku suka berYM. Suka chatting time keje. Kahkahkah,.. so lama x jumpa, so dpt add kat YM leh la tanya khabar bagai kan?

Nk jadik citer. Si polan ni pon start la chatting2 ngan aku. Aku ni layankan je la.. ye la kawan. Walaupon penah sebilik ngan dia, tp x la close tahap “cipiki cipika” ngan dia. Level persahabatan adalah biase2 aje. Mase jumpa balik di alam cyber, dia ni dah kawen, dah ada anak sorang. Time tu aku lom kawen, tak silap baru pas tunang, Time tu aku rase, “wah bestnyer dia ni. Dah akwen, dah ada anak, dah bekerjaya, dah ada rumah”.

So perbualan biase2 tu bertukar menjadi sgt gampang okeh! Dia provok2 aku mcm2 plak. Yer.. aku tau kita lama x jumpa, of course tukar2 citer kan? Tp dah jadik cam shila sket. Memula tanya aku keje mana? company ape? Pehtu tanya gaji baper? Provok aku kata gaji aku RM4-5k! aku ckp la.. “alhamdulillah, aku aminkan doa ko tu”. Leh dia ckp aku tipu gaji aku. Ello.. ko nk slip gaji aku ke?? Pehtu tanya laki aku keje ape? Pakai kete ape? Maybe kowang rase tu soklan biase. Tp aku rase cam hover plak minah ni.

Sampai satu part dia leh ckp camni…

“eh lynn, ko ni dulu bukan pandai sgt pon. Bukan nyer grad on time pon, tp life ko dasyat eh? Dapat laki camtu lagi. Best2."

See??? Sial kan? Sbb aku TAK GRAD ON TIME means aku x pandai? Means aku x leh dapat kehidupan yg baik? Means aku x layak dapat seorang pasangan hidup yg berjawatan tinggi? Apesal? Hidup ko x sehebat diri aku ke? Pendapat aku la.. ko patut bless dgn kehidupan ko skrg. Ada suami, ada anak2, ada rumah… cukup makan pakai. pada mata aku ni life ko dah perfect berbanding aku yg masih dalam perjalanan ke arah tu.

Renung2kan kehidupan kita ni,. Roda kita sentiasa berputar. Maybe hari ni aku kat atas, esok lusa kita tak tau camne kan? Syukuri lah nikmat pemberiaan dariNya.. dr ko dok dengki ngata org macam2, bek ko ikthiar elok2 kan?

Pehtu kan?? Dia dok pm aku kat FB, dok sms aku tanya nak beli INSURANCE, suh beli INSURANCE ngan dia… ohhhh. Please lahhhhhhhhhh!! Ko jual insurance rupanye!! Memula ko ckp ko BUSINESS WOMEN. Agak prakk gak ko neh eh? Ckp nk melangit, tp nan hado! bek ko beli insuran mulut ko tu adalah lebih baikkkkkkkkk.
sekian!

9 comments:

A.I said...

hohoho...sakit jiwa ngan org2 camni. isk!

~~lyna~~ said...

alyn..aku cam kenal je org yg ko ckp ni...TTEETTTTTT!!!!!! bab yg ko ckp jual insurans tu...huhu

Alyn Aellynn said...

Kak AI - tu la org2 ni. ada je x puas atikan? aku pon x puas ati ngan org tu. kehkehkeh

Lina - kalo ko kenal ko diam2 je la. ko tau itu ferempuan aku sgt berbulussssss

Mizz_Ila said...

hahahahaha ...ckp x serupa bikin!

Lyana Mansor said...

mak ooiii pompuan ni.. sume mende nak tanye,,hukhukhu...bior lah alyn...ko jgn layan de...

Azalina M.Salleh said...

kihkih... macam hawau je soalan cepu emas dia tu..
hahaha

Unknown said...

kalo aku iyekan aje gaji 4-5K hahhaa bior sakit ati de meletup kaaaaaaaaah

Hidaya (IbuBalqis) said...

Bab insurance tu pn aku mcm tau jerk sp minah keparat berkarat tu, sbb aku tak reply mssg die kt fb, pastu die kaco kt comment aku sbb aku tak reply2 psl insurance tu...

Dl jaman blajar mmg minah keparat berkarat ni pasan die lah lawa , gedix & excetera...tp tak sangke keparat berkarat die tu mmg smpai skang..Cheh!

Alyn Aellynn said...

tu la kan dayah... sadis je. tp ni citer lama. saje aku tulis balik. baru lega rase hati ni. saje nak citer org yg ada busuk hati dgn kehidupan dan rezeki org lain.