:: Mr & Mrs Ee ::

Tuesday, November 30, 2010

Tak mampu

September 2003 - Mase tu aku di tahun akhur. suddenly abah kene attack effect dr penyakit dia. abah koma 10 hari. doktor jangkakan hayat arwah abah 30% je lagi, mase tu, adik kecik lagi.. aku peluk adik sambil nangis2. adik time tu pon nangis, yg dia tau x mau abah pergi... sian adik sbb masa tu dia kecik lagi.

Mak pulak setia tunggu abah kat luar wad icu. walaupon kita x leh jaga, tp mak tetap tunggu kat ruang menunggu tanpa jemu. aku pulak berulang alik dr sepital dtg tgk abah dan bwk keperluan untuk mak. Tiap2 hari aku mesti nk tgk abah. brcakap2 dgn abah. kdang aku nangis, kadang aku ketawa. sbb sambil tgk abah, aku bercerita. kadang aku tgk ada air mata abah menitis, kadang ada gerak mata...dgn harapan, abah mendengar stiap kata2 aku. semoga smgt abah kuat untuk terus hidup. Lepas 10 hari, abah sedar dr koma dan selepas 23 hri abh dh di transfer ke wd biase.
bermula la kehidupan kami dgn wad dlah rumah ke dua kami. selama 8 bulan mak berulang alik jaga abah kat hospitl. selepas tempoh tu, abah jalani rawatan dialisis selama 3 thn sblm meninggal dunia. setia nya mak menjaga abah hingga ke hjung nyawa.
sebulan lepas abah meninggal, aku pulak sakit dan duduk di wad sampi 24 hari. setiap hari mak dtg anta mknn kat aku. setiap hari mak dtg tgk aku. dr pukul 1 tgh hari sampai la ke ptg. berulang alik dr keramat ke selayang setiap hari without fail. kesian mak kan? kesedihan kehilangan abah pon x abis lagi, dah menjaga aku pulak.
Sekarang, mak pulak sakit. aku sedih. bukan sedih sbb penyakit dia. tp sedih sbb aku TAK MAMPU NAK JAGA MAK macam mana mak jaga abah, jaga aku, jaga adik2. aku sedihhhhh... aku rase mcm anak x guna je. x berjasa pada mak. aku dah cuba jadik yg terbaik, tp x mampu. x setaraf dgn apa yg mak dah lakukan. Acap kali mak ckp, dia perlukan aku.. aku lagi x kuat kalau tanpa mak. Ya allah.. berikan kekuatan, kesabaran dan kecekalan dlm mengharungi dugaan ini...

11 comments:

Mommy Prince said...

speechless..
menitis air mata baca entry ko ni, terbyg jugak mak aku yg tak bape nk sihat tu :(

ape pun aku sentiasa doakan yg terbaik tuk ko dan keluarga.semoga allah mempermudahkan urusan kalian sekeluarga..

dan semoga kau tabah dalam ape jua keadaan sekali pun. TC!

ILA HAFIZ said...

alyn.. kuatkan semangat, tebahkan hati. aku tau semua ni bukan mudah tp sebagai anak, kita juga manusia yng lemah. kita xkan dptjd sehebat orang lain. Apa yg kita mampu skrang buatla yang terbaik , sepenuh hati yg ada, sekuat kudrat yang ada untuk dia. Kita panjatkan doa kepadaNYA agar terus memberi kekuatan pada ko & mak ko. Jangan cepat mengalah & berdabik dada atas kelemahan sendiri. bukan skrang masanya. ko buat yg terbaik & termampu. InsyaALLAH itulah yang mak ko akan rasa pengorbanan seorang anak terhadapnya.
Inilah masanya utk ko balas segala jasa-jasanya. ko kena yakin ko boleh buat. susah camne pun ko pk ko perlu ada untuk bersama dia susah & senang.
InsyaALLAH alyn.. aku akan sentiasa mendoakan utk ko & mak ko. TABAH!

apa yg aku ckpkan ini bkn saja utk ko tp utk diri aku sendiri. Mungkin 1 hari aku juga akan melaluinya dan mungkin juga aku akan berperasaan spt ko tp sekurangnya kita sama2 bermotivatekan diri utk mereka yg selama ni byk berjasa pada kita.

eLYies said...

aku pun nangis gak ni...aku tau perasaan ko..betul nasihat ila tu..aku sokong 200%... buat maner yang terbaik dan termampu...

aku doakan mak ko cepat sembuh...amin

Hidaya (IbuBalqis) said...

Lyn,

Arwah aku pegi ms August 2003, ms tu dah nk exam final.

Yes Lyn,

You can do it. Insya Allah. Yakin.

iera_ayen said...

doa akk moga mak alyn cepat sembuh...
jgn sedih2 ye...nnti takut kalo alyn plak sakit lagi susah...

Insyaallah, kita sbg anak sentiasa cuba utk jd terbaik...mudah mudahan kita dpt membalas semua jasa mak ayah kita spertimana yg mereka lakukn buat kita....sedihnyer :(

nome said...

alynn,

berat mata memandang berat lagi bahu memikul..tp sbg anak, ko dah jalankan tggjwb ko sebaik mgkn..jgn salahkan diri ko...ko amat2 diperlukan mak ko dlm keadaan beliau skrg nih...aku doakan yg terbaek utk mak ko...semoga beliau lekas2 sembuh2...dan utk ko lynn, aku doakan semoga ko tabah dan sabar dlm mengharungi dugaan yg maha hebat nih...aku tau ko kuat..semoga Allah berikan ko kekuatan...amin

Aellynn Darlene said...

Tq semua.

A.I said...

Jgn la camtu alien :( aku tau, kau dah sehabis daya jaga mak. byk dah pengorbanan kau utk dia yg aku tengok. kalau kau nk tengok dia sihat, kau ke KUAT! kuat dlm segala benda. Badan & minda kau kene kuat. AKu tau kau boleh. banyak2kan doa ye alien. Aku pon doakan kesejahteraan kau sekeluarga. Aku doakan yg terbaek utk mak kau. amin...

Aellynn Darlene said...

terima kasih kawan2...

aku x leh baca entry ni. ibarat all in one.. sebak hati baca entry sendiri.

fazilzura said...

slm beb ..

banyakkan sabar key , jgn le ckp cmtuh .. sedih plak aku baca entry ko kali ni ..
sume tu dugaan yg insyallah ada hikmah di sebalik kejadian .. Allah s.w.t xkan menduga umat nye tanpa kemampuan nye.. insyallah ko boleh .. x semestinye ko kene ada sebelah dia (if ada kesempatan bley , if x ...) ko leh banykkan doa & zikir tuk mereka... doa anak2 yg soleh lebih berkat ..
banyakkan doa key ... banyakkan sabar dgn dugaan ni ..
kalau ko sempat g le teman ... kalau x ..ko coling2 ker

Bibu said...

lagi pon ko bekerja Alyn..aku pon kdg rase cam tu jugak dahla duk jauh kalo sakit pening sape nak antar spital?ape2 pon buat semampu ko yg boleh.